ارده و شیره یکی از بهترین و مقوی ترین مواد غذایی می باشد که شما می توانید به عنوان صبحانه و حتی میان وعده آن را مصرف کنید. این ترکیب بسیار خوشمزه تشکیل شده از ارده که تولید شده از کنجد می باشد و دوشاب که همان شیره انگور می باشد. ارده و شیره هر کدام به تنهایی برای سلامتی افراد بسیار مفید می باشد اما ترکیب این دو با یکدیگر یک ترکیب بسیار معجزه آسا را به وجود می آورد. در ادامه به بررسی خواص این ترکیب بسیار مقوی خواهیم پرداخت :

ارزش غذایی ارده و شیره خرما :

ارده یک مایعی می باشد که از کنجد نرم پوست کنده بریان و نرم کوبیده شده می باشد که روغن آن جدا نشده است. برای تهیه کردن ارده و شیره این خمیر کنجد له شده را با شیره میوه های مختلف مانند انگور، خرما و انجیر مخلوط می کنند اما شکل رایج تر آن، ترکیب با شیره انگور اسـت. برای پیشگیری از شیرین شدن بیش ازحد، از مقدار کمتری شیره استفاده می کنند.

ارده و شیره یک ترکیب کاملا گیاهی و خالی از گلوتن می باشد که دارای مواد مغذی فراوانی نظیر «آمینواسیدها و چربی های سالم»، «فیبر»، «پروتئین»، «انواع ویتامین بخصوص ویتامین گروه ب»، «تیامین»، «منیزیم»، «مس»، «فسفر»، «منگنز»، «آهن» و «زینک» می باشد که می توان گفت برای همه افراد بسیار مناسب می باشد .

طبع مصرفی ارده و شیره :

شیره و ارده هر کدام دارای طبیعت گرم می باشد که می توان گفت به طور کلی دارای مزاج گرم می باشد. توجه کنید که مصرف این ترکیب برای افرادی که دارای مزاج سرد می باشند بسیار مناسب می باشد. اما کسانی که دارای مزاج گرم هستند باید در خوردن این ماده خوراکی احتیاط کنند زیرا ممکن است باعث غلیظ شدن صفرا و جوش زدن می باشد .

مصلح ارده و شیره ، سرکه و عسل می باشد که گرم مزاجان برای تعدیل طبیعت ارده و شیره می توانند آن را همرا با سرکه و یا عسل و یا هر میوه ای که دارای طبیعت سرد می باشد میل کنید .

کالری ارده و شیره انگور :

میزان کالری این ترکیب با توجه کنید به اینکه میزان ارده و شیره هر کدام به نسبت 1 به 1 قاشق غذا خوری باشد دارای کالری 125 گرم می باشد .

خواص ارده و شیره به طور کلی :

این ترکیب بسیار انرژی زا می باشد که می توان گفت این ترکیب بسیار در فصل زمستان که بدن انسان نیاز بیشتری به گرما دارد بهترین غذا محسوب می شود. همچنین این ترکیب دارای خاصیت آنتی ترومپوتیک می باشد که باعث جلوگیری از لخته شدن در خون در بدن افراد می شود .

ارده و شیره سطح کلسترول خون را کاهش داده و با جریان بخشیدن به خون و جلوگیری از لخته شدن آن، فشارخون و ضربان قلب را تنظیم می کند و برای سلامتی و برای بهبود عملکرد بدن مفیدند و به تنهایی بخش مهمی از نیازهای بدن را برطرف می کنند .

این ترکیب بسیار مقوی و خوشمزه به دلیل وجود کنجد نیاز روزانه به کلسیم بدن را تامین و برای استحکام استخوان بندی، درمان استخوان درد و درد مفاصل هم مفید است و موجب سلامت دندان می شود. همچنین این ترکیب دارای چربی سالم و طبیعی سسامین و سسامولین است که برای محافظت از قلب و عروق و جلوگیری از بسته شدن رگ های منتهی به قلب بسیار مفید هستند.

از ویژگی های دیگر ترکیب می توان گفت به دلیل دارا بودن مقدار غنی از پروتئین است و نیاز روزانه به اسید فولیک را بر طرف می کند و می توان گفت یکی از منابع بسیار مفید برای جذب آهن است که برای افرادی که مبتلا به کم خونی فقر آهن هستند می تواند بسیار مۆثر باشد و به دلیل اینکه هر دو سرشار از آهن بوده و برای رفع خستگی مفید هستند و ضعف و بی حالی را از بین می برند و خواب رفتن دست و پا را درمان می کنند .

این ترکیب دارای ویژگی هایی جهت نرم کردن سینه ، ملین و مسهل و رفع یبوست ، قاعده آوری ، رفع بیماری های رحم ، درمان افسردگی ، تولید کلاژن و جوان سازی پوست ، درمان اختلالات کبد و کلیه ، عملکرد معده و روده و همچنین تسکین دهنده دردهای رماتیسم و امراض شریانی و وریدی نیز می باشد. این تعدادی از خاصیت های این ترکیب می باشد .

از دیگر ویژگی های این ترکیب تقویت کننده نیروی جنسی می باشد که برای درمان کمبود اسپرم در مردان خوردن ارده با شیره انگور به عنوان صبحانه هفته ای سه الی 4 بار توصیه می شود. همچنین ارده و شیره منضج دمل ها و زخم های چرکی و تسکین دهنده درد، گرمی و خشکی عضو می باشد و به ترمیم زخم کمک می کند .

از ویژگی های بی نظیر این ترکیب بسیار مقوی می توان به تامین انرژی لازم به کودکان که باعث فعال شدن سلول های عصبی و تقویت حافظه شان می شود. همچنین این ترکیب در بدن باعث دفع اوره و مقداری از اسیدهای غیرمفید بدن و پاکسازی بقایای غذاها در روده و معده می شود .

از دیگر ویژگی هایی که این ترکیب می تواند پیری را به تاخیر می اندازد و مانند یک ضدآفتاب طبیعی از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند. همچنین این ترکیب به ورزشکاران نیز توصیه می شود چرا که علاوه بر مقوی بودن، باعث افزایش حجم عضلات می شود .

توجه داشته باشید که مصرف شیره ی انگور برای پیشگیری از سرطان مفید است. شیره با ارده پلاکت خون را افزایش میدهد و برای افرادی کـه پلاکت خون پایینی دارند، مفید اسـت .

شرایط نگهداری :

این ترکیب سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است پس باید آن را در جای خشک، خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید زیرا اگر در معرض هوای گرم و نور قرار بگیرند، چربی هایشان اکسید شده و روغن به اصطلاح فاسد می شود. همچنین توجه داشته باشید که ارده و شیره کالری بالایی هم دارند و برای افراد کم تحرک و کسانی که ورزش روزانه و منظمی ندارند، چندان توصیه نمی شود و چاقی را برای آنها به همراه می آورد .

جمع بندی :

ارده و شیره دارای خاصیت های بسیار زیادی می باشد که برای همه افراد بسیار مناسب می باشد و شما دچار هر گونه مشکلی باشد با مصرف این ترکیب می توانید تا حدی این مشکل را رفع کند و باعث بهبود نسبی شما شود .

توجه کنید که در حین مصرف این ترکیب حتما به اندازه کافی مصرف شود و به هیچ عنوان در مصرف این ترکیب زیاده روی کنید که ممکن است باعث ایجاد عوارض جبران ناپذیری برای شما گردد .

در مجموعه آقای خرما ارده 2 نوع وجود دارد که با توجه به ذائقه خودتان می توانید هر کدام که باب میلتان است می توانید تهیه کنید و استفاده کنید. همچنین در این مجموعه معجون 5 شیره وجود دارد که دارای خاصیت های زیادی می باشد که در مقاله های قبلی در مورد ترکیبات این شیره با شما صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما بسیار مفید واقع شده باشد .

SS:2410

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *